אפרת מעוז מטפלת רגשית

טיפול באמצעות משחק

מהו טיפול במשחק?

טיפול במשחק הוא סוג של טיפול רגשי המשמש בעיקר לילדים ומטרתו היא התמודדות עם רגשות, מחשבות, צרכים, זכרונות ודמיונות באופן עקיף. הסיבה לכך היא שילדים מתקשים להביע את עצמם באופן מילולי ובייחוד כאשר מדובר ברגשות לא מעובדים. טיפול ישיר יותר עשוי להיות לא מתאים, מאיים ובלתי אפשרי עבורם. 

לצופה מן הצד זה עשוי להיראות כמו זמן משחק רגיל, אבל התבוננות מעמיקה והבנה של הטיפול במשחק תשקף את הערכים הטיפוליים שהוא טומן בחובו. 

הטיפול במשחק יוצא מתוך נקודת הנחה שהמשחק הוא צורך פנימי עמוק ואוניברסלי של כל ילד. כשילד משחק הוא מבטא בלי משים את צרכיו ומעבד את רגשותיו ומחשבותיו. מטפל באמצעות משחק משתמש בזמן המשחק כדי לקבל תובנות לגבי נפשו של הילד, קשייו וחוזקותיו. לאחר מכן המטפל יכול לעזור לילד לחקור רגשות, חלומות ודמיונות ולהתמודד עם קשיים בלתי מעובדים. באמצעות משחק, ילדים יכולים ללמוד מנגנוני התמודדות חדשים וכיצד לנתב התנהגויות בלתי הולמות. הייתרון המרכזי הטמון בטיפול במשחק הוא כמובן אהבתם של ילדים למשחק, והתחברותם הקלה בדרך הזו למטפל ולטיפול. ככל שגדלה תחושת הנוחות והקשר עם המטפל מתחזק, הילד עשוי להיות יצירתי יותר או מילולי יותר במשחק שלו. ישנם במיעוט ילדים שפחות אוהבים לשחק, לעיתים פיתוח המשחקיות תהיה מטרה טיפולית בפני עצמה. 

ישנן הוכחות מחקריות לא מעטות ליעילות הטיפול באמצעות משחק. הוכח ע"י מחקרים כי הטיפול במשחק מהווה גורם תומך ומסייע בקשיים של ילדים הקשורים בדחק מסיבות כגון מעבר דירה, גירושי הורים, מוות של קרוב, אשפוז ומחלות, אלימות במשפחה, התעללות בילדים ועוד [1]. כתגובה לטיפול במשחק נמצאה ירידה בסימפטומים של דיכאון וחרדה בילדים להורים גרושים [3].  מחקר של Dogra, A., Veeraraghavan מצא כי טיפול באמצעות משחק תורם להפחתת התנהלות אגרסיבית ותורם להסתגלות בילדים בעלי הפרעת התנהגות [2]. וכן נמצא שיפור במיומנויות חברתיות בילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות [4]   

כיצד פועל טיפול במשחק?

ישנו פער תקשורתי מובנה בין ילדים ומבוגרים. בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחות, ילדים חסרים את כישורי השפה של מבוגרים. הם עשויים להרגיש משהו אך לא להצליח להביע זאת בפני מבוגר, או שהם חשים שאין להם מבוגר להביע זאת בפניו. מן הצד השני, מבוגרים עשויים לפרש בצורה שגויה או לפספס לחלוטין את הרמזים המילוליים והלא מילוליים של הילד.

ילדים לומדים להבין את העולם ואת מקומם בו באמצעות משחק. המשחק הוא פעילות שבה הילד יכול להתנסות מבלי לחשוש מכשלון או ביקורת. זה מאפשר מרחב חפשי לביטוי עצמי והבעת רגשותיהם הפנימיים והצרכים העמוקים ביותר שלהם. מכיוון שהילד אינו יכול לבטא את עצמו בצורה מספקת בעולם המבוגרים, המטפל מצטרף לילד בעולמו, ברמה שלו. הטיפול במשחק מעודד יצירתיות, מעורבות פעילה של הילד והמטפל, והבעה עצמית. במהלך המשחק המטפל והילד שמים בצד את החשיבה הרציונלית וכך מתאפשר ביטוי חופשי של רגשות ומחשבות שלעיתים הילד "מצנזר" באופן רגיל. זה מאפשר מצב שבו הילד עשוי להיות פחות הגנתי ויכול יותר לשתף ברגשותיו ומחשבותיו. הוא עושה זאת בזמן שלו ובדרך התקשורת שלו.

 

באמצעות המשחק נוצר מרחב בטוח ומוגן עבור הילד המאפשר תהליכים כגון יצירת קשר עם המטפל, בניית אמון, השלכה של רגשותיו וחוויותיו אל תוך המשחק, גילוי של דפוסי התנהגות ואימון בדפוסים חדשים, עיבוד של מצבים חברתיים ורגשיים כמו גם התמודדות עם עמידה בחוקים במשחק המשקפת גבולות במציאות החיצונית, התמודדות עם הפסד וגם עם ניצחון. המשחק מאפשר לבוא במגע עם רגשות ומחשבות תוך אווירה קלילה, לעיתים הומוריסטית ויצירתית והנותנת מקום גם לדמיון. 

טיפול במשחק ישתנה בהתאם למטפל ולצרכיו המיוחדים של הילד. ראשית, המטפל יתבונן בילד משחק. לאחר הערכה מעמיקה, הכוללת כמובן קבלת רקע מההורים ולעתים גם מסגרות החינוך, המטפל יציב מטרות טיפוליות ויגבש תוכנית כיצד להתקדם. ככל שהטיפול מתקדם, ניתן להעריך התנהגויות ויעדים מחדש.

הטיפול מתקיים בחדר טיפולים הכולל מגוון משחקים, המפגשים בדרך כלל נמשכים 50 דקות ומתקיימים אחת לשבוע. משך הטיפול  תלוי בילד ובאיזו מידה הוא מגיב לטיפול מסוג זה. הטיפול יכול להתקיים באופן פרטני או בקבוצות. 

טכניקות טיפול במשחק

טיפול במשחק יכול להיות מונחה או חפשי. בגישה המונחית, המטפל יוביל על ידי ציון הצעצועים או המשחקים שישמשו אותם בפגישה. המטפל ינחה למשל המחזה של סיטואציה מתוך מטרה מסוימת. הגישה החפשית פחות מובנית. הילד יכול לבחור צעצועים ומשחקים כראות עיניו. הוא חפשי לשחק בדרכו עם מעט הוראות או הפרעות. המטפל יתבונן מקרוב וישתתף בהתאם לצורך.

דוגמאות לטיפול במשחק

בהתאם לילד ולסיטואציה, המטפל ידריך את הילד לקראת שיטות משחק מסוימות או יאפשר לו לבחור בעצמו. ישנן מספר דרכים בהן המטפל יכול להשתמש בטיפול במשחק כדי להכיר את הילד ולעזור לו להתמודד עם בעיותיו.

הילד מדבר בשפת המשחק. לדוגמא, ילד צעיר עשוי להכנס לדמות ממשפחת "סופר על" ולהצליח להביס אויבים באמצעים על-טבעיים. ייתכן והוא מנסה לפצות על תחושה של חוסר אונים שהוא מרגיש מסיבה כלשהי בחייו. הדמיון מאפשר לו להרגיש לרגע שיש לו כוחות על. המטפל יצטרף אליו אל החוויה המפצה, אך בהמשך הם יכולים לחקור יחד גם את פגיעותה של הדמות, את נקודות החולשה שלה, וכך לאפשר לילד לפגוש בעקיפין את פגיעותו שלו.  

אפשרויות נוספות הן שהמטפל יציע לילד בובות ויבקש ממנו להציג דברים שהדמויות מפחדות מהם. המטפל עשוי להדגיש כללים וחוקים במשחקי קופסא עם ילד שיש לו בעיית גבולות או לחלופין לעודד יצירתיות וזרימה בילד המאופיין בנוקשות חשיבתית. המטפל יכול לבקש מילדך לספר סיפור "היה היה" כדי לראות מה הילד מבטא. או שהוא עשוי לקרוא סיפורים הפותרים בעיה הדומה לזו של ילדך.

מתי משתמשים בטיפול במשחק

למרות שאנשים מכל הגילאים יכולים להרוויח מטיפול במשחק, הוא משמש בדרך כלל עם ילדים בגילאי 3 עד 12. טיפול במשחק עשוי להועיל במגוון נסיבות, כגון:

  • עיכוב התפתחותי או לקויות למידה
  • התנהגויות בעייתיות בבית הספר
  • התנהגות תוקפנית או זועמת
  • בעיות משפחתיות, כמו גירושין, פרידה או מוות של בן משפחה קרוב
  • אירועים טראומטיים
  • אלימות במשפחה, התעללות או הזנחה
  • חרדה, דיכאון, צער
  • מול הליכים רפואיים או מחלות כרוניות 
  • הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD)
  • הפרעת בספקטרום האוטיסטי (ASD)

 

טיפול במשחק למבוגרים

משחק הוא לא רק לילדים, וגם טיפול במשחק. כשאנו משחקים אנחנו באים במגע עם רגשות, מחשבות, חוויות, צרכים ומשאלות לב. בני נוער ומבוגרים יכולים גם הם להתקשות לבטא את רגשותיהם וצרכיהם במילים. מבוגרים שעשויים להרוויח מטיפול במשחק כוללים את אלה הפגועים מהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), מחלות כרוניות, טיפול פליאטיבי וטיפול בהוספיס, שימוש בחומרים, טראומה והתעללות פיזית, בעיות בניהול כעסים, זכרונות מעיקים, מוגבלות שכלית ודמנציה.

עצם המשחק, בין אם זה משחקי קופסא, אומנות ומלאכה, או מוזיקה וריקוד, יכול לעזור לך להירגע ולנוח מהלחצים של חיי היומיום. בטיפול במבוגרים, מטפל עשוי להשתמש במשחק תפקידים דרמטי כדי לעזור לך לבוא במגע עם רגשות שקשה לדבר עליהם. טכניקות אלה יכולות לסייע לך לעבוד על אסטרטגיות להתמודדות עם מצבים מסוימים בחייך.

טיפול באמנות, טיפול בפסיכודרמה, טיפול במוזיקה ותנועה יכולים לסייע לחשוף כאבים פנימיים ולקדם ריפוי. בהנחיית מטפל מנוסה, משחק יכול להיות כלי בעל ערך להביא אותך לאן שאתה רוצה להיות.

טיפול במשחק למבוגרים עשוי לשמש השלמה לסוגי טיפול  אחרים, כולל טיפול תרופתי. בדומה לילדים, המטפל יתאים את הטיפול במשחק לצרכים הספציפיים שלך.

ערכי הטיפול במשחק

חלק מהערכים הגלומים בטיפול במשחק הם:

  • ללמוד לחוות ולהביע רגשות באופן מלא
  • פיתוח אמפתיה וכבוד לזולת
  • פיתוח כבוד עצמי
  • לקיחת אחריות על התנהגויות מסוימות
  • הקלה על החרדה
  • שיפור הכישורים החברתיים 
  • שיפור מערכות יחסים 
  • פיתוח אסטרטגיות התמודדות וכישורי פתרון בעיות יצירתיים
  • טיפול במשחק יכול גם לעודד שימוש בשפה או לשפר את המוטוריקה העדינה והגסה.

 

מקורות

  1.  L. A. Reddy, T. M. Files-hall, & C. E. Schaefer (2005), Empirically Based Play Interventions For Children, APA
  2. Dogra, A., Veeraraghavan, V. (1994). A study of psychological intervention of children with aggressive conduct disorder. Journal of Clinical Psychology, 21, 28-32
  3. Burroughs, M., Wagner, W., Johnson, J.T. (1997). Treatment with children of divorce: A comparison of two types of therapy. Journal of Divorce & Remarriage, 27, 83-99
  4. [Kaduson, H., & Finnerty, K. (1995). Self-control game intervention for Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. International Journal of Play Therapy, 4, 15-19

 

ליצירת קשר השאירו פרטים או התקשרו

    דילוג לתוכן